Uzmanların Kullandığı 10 İpucu ve Püf Noktası
Sahte incelemeler, çevrimiçi iş dünyasının sahte haberleri olarak adlandırılırlar. Bir işletmenin popülaritesini artırmak veya bir rakibi alt etmek için kullanılabilirler. Her iki durumda da, çevrimiçi iletişim kuran insanlar arasındaki güvene zarar veriyorlar, bu yüzden sahte bir incelemenin belirtilerini nasıl tespit edeceğinizi bilmek önemli.
Bazı insanlar sahte incelemeyi bulmanın kolay olduğunu düşünür ve bunu düşünmekte yalnız da değillerdir. Muhtemelen hepimiz bir balık olduğunda koklayabileceğimizi düşünmek isteriz, değil mi?
Yanlış. Görünüşe göre yarı yarıya oranla yanılıyoruz.
Cornell tarafından yapılan bir çalışma, incelemeler yan yana yerleştirildiğinde gerçek ile sahte olanı tespit etme konusunda insanların %50’lik bir isabet oranına sahip olduğunu ortaya koydu.
Neyse ki, erken testlerde sahte bir incelemeyi %90 kesinlikte tespit edebilecekleri yazılımı geliştirirken, bu gerçeği keşfettiler. Teoride harika bir uygulama olsa da, inceleme platformlarının bu tür komplike bir teknolojiyi uygulamaya koymasını gerektirecektir; güvendikleri incelemelerin çok fazla olduğu düşünüldüğünde yapmaya isteksiz olabilirler. Aynı zamanda teknoloji, tüm kelimelerin analiz edilmesiyle yapılan uzun incelemeler sonucunda daha iyi çalışacaktır – kısa yorumlar şüpheye daha fazla yer bırakacaktır.
Sahte bir incelemeyi tanımlamak için komplike bir yazılıma (yardımcı olmasına rağmen) ihtiyacınız yoktur. Gözden geçirenin niteliğini ve incelemelerinin geçerliliğini ortaya çıkarabilecek birçok kalıp ve işaret vardır. Sahte olanı ortaya çıkarmak için tek bir faktör her zaman yeterli değildir, ancak aşağıdaki bu maddelerin her biri, bir incelemenin sahte olma olasılığını artıran bir işaret olabilir.
Sahte yorumcular, incelemekte oldukları ürünü veya hizmeti gerçekten kullanmamış olabilirler. Bu yüzden incelemelerinin birçoğu şüpheli (olumlu veya olumsuz) belirsiz içerisindedir. Ayrıntıya sahip olmayan herhangi bir inceleme, ne olursa olsun kuşkuyla alınmalıdır – çünkü incelemenin kaynağı meşru olsa dahi, tüm incelemelerin yeterince düşünülmeden sonuca varması durumunda, aynı tecrübeye dayanarak aynı şeyi hissedeceğinizden nasıl emin olabilirsiniz?
Bir tür incelemedeki ani bir artış, yeni bir ürün veya hizmet lansmanından kaynaklanabilir – ancak sahte incelemelerin işareti de olabilir. Öncesinde veya sonrasında çok fazla efor ve dalgalanma için belirli bir açıklaması olmayan, kısa bir süre içinde yapılmış çok fazla benzer yorum fark ederseniz, bu derecelendirmeleri manipüle etmek için kasıtlı bir çaba olabilir. Bazı şirketlerin periyodik olarak tüm müşterilerinden geri bildirim isteyeceğini ve bunun da incelemelerde doğal bir artışa neden olabileceğini unutmayın.
Dijital ürünler ve hizmetler elbette herkes tarafından kullanılabilir. Bununla birlikte, çoğu platform incelemeyi bırakan kişinin konumunu izleyebilir. Öyleyse, Rusya veya Hindistan’daki bir kişi Melbourne’deki bir restoran hakkında inceleme yapıyorsa, bu muhtemelen sistemdeki bazı işaretleri öne çıkartmak içindir.
Google gibi platformlar, katılımcı tarafından bırakılan diğer yorumları görmenize izin verir. Yalnızca son derece olumlu veya olumsuz yorumlar bıraktıklarında, bu kişiler gerçek bir gözden geçirici olmayabilirler. “Gerçek” oldukları ortaya çıksa bile – sadece her şeyi seven veya nefret eden birinin görüşüne güvenebilir misiniz?
Sahte yorumcular, genellikle çok genel veya ödünç isimler kullanarak anonimliklerinin arkasına saklanırlar – ve elbette, resimdeki gerçekte neye benzediklerini asla yansıtmaz. Hesabın tamamı genel ve adsız görünüyorsa, incelemelerden birine güvenmeyi iki kez düşünmeniz gerekir.
Sahte incelemelerde uzmanlaşan birçok içeriğin merkezi Türkçe konuşmayan ülkelerde bulunacaktır. Bazen kötü dilbilgisi, yazım ve noktalama işaretleri nedeniyle onları tespit edebilirsiniz.
Tabii ki, yerliler de bu konuda mükemmel değildir – ancak inceleme bir deneyim hakkında gerçek bir detaydan da yoksunsa denizaşırı ülkelerden kötü niyetli bir şekilde gönderilmiş olma şansı vardır.
Dil çalışmaları, yalancıların gerçeği söyleyen insanlardan daha fazla fiil ve zamir kullanma eğiliminde olduğunu bulmuştur. Bir inceleme, kendilerine, yaptıklarına ve nasıl hissettiklerine odaklanırsa – iddia edilenlere ilişkin detaylar yerine – sahte olma olasılığı daha yüksektir.
Fiiller ve zamirler modeline benzer şekilde, birçok sahte yorumcu, bir işi ziyaret ettikleri, ürün veya hizmetlerini denedikleri bağlam hakkında birçok arka plan bilgisi sağlayacaktır. Bunun nedeni, aslında ürün/hizmetleri kendileri yaşamamış olmaları olabilir, bu nedenle incelemeyi işin kendisi hakkında ayrıntılı bilgi vermek yerine bir “hikaye” ile doldurmaları gerekir.
Sahte yorumcular genellikle bir hikaye yaratmaya çalışırken şablonlara ya da güvendikleri diğer ortak cümlelere geri dönerler. Gözden geçirenin sık sık aynı ifadelere dayanan diğer yorumları bıraktığını görürseniz, bunların gerçek deneyimlerden olmama şansı vardır.
Google gibi platformlar, diğer hesaplardan gelen doğal “insan benzeri” etkinliklerle eşleşip eşleşmediğini görmek için hesabın davranışlarına bakabilir. Unutmayın ki, Google aramalar, Android, Google Maps, GPS, IP konumları ve çok daha fazlasını kaynak alan bu alanda inanılmaz miktarda veri vardır. İncelemeyi göndermeden 5 dakika önce bir hesap oluşturulduysa ve bir daha asla oturum açılmazsa, kullanıcının aslında orijinal olduğuna dair çok az kanıt vardır. Bu tek başına kaynağı sahte olarak tanımlamasa da, Google kesinlikle bu tür her şeyi hesaba katacaktır.
Yorumlar, bilgilendirmek için düzgün kullanıldığında büyük bir kazanç getirebilirken, bir işletmeyi hakkında okuduğumuz sahte incelemelerle işe yaramaz hale getirilmeleri utanç verici olurdu.
Günün sonunda kaliteli incelemeler herkese yardımcı olacaktır, bu sayede tüketiciler daha iyi seçimler yapabilir ve işletmeler yapıcı geribildirim alırlar. Artık neye güvenebileceğinizden emin değilseniz, daha şüpheli yorumları filtrelemek için yukarıdaki ipuçlarını kullanmayı deneyin, daha sonra gerçek bir deneyimi nesnel olarak açıklamış gibi görünen şeylere odaklanın.